Rozmowy
Zmarłych i ze Zmarłymi, ewokacje epizodów historii –
heroicznych, krwawych, bolesnych, dziwnych, zaprzeczających stanom
wygody i szczęścia, tak teraz cenionym, dialog z czytelnikami o
tym, w jaki sposób w nas istnieje przeszłość, wniknięcie w sferę
mitów i fantazmatów, podróż po krainie literatury, w której
kwestii formy nie sposób oderwać od polskiego losu - w znakomitym
tomie poetyckim Przemysława Dakowicza Teoria
wiersza polskiego znajdują
niezwykły, na wskroś oryginalny wyraz. Historia ma tutaj postać
baśni, przekazy dawnych dziejów stapiają się z okrucieństwem
strasznego wieku totalitaryzmów. O celowych anachronizmach, jakimi
operuje poeta, o równoczesności spraw polskich z różnych okresów
w dziejach, można powiedzieć, że panowanie zła jest ponadczasowe,
że cienie przeszłości przemawiają niewyraźnie, może przekaz
zostaje zmącony, zatopiony w niepamięci, albo to my właśnie
jesteśmy „ludźmi zmieszanymi”, bez wyrazistej tożsamości,
korzeni, tradycji oraz aksjologicznych fundamentów. Równoległość
wykładu niby-literaturoznawczego z przybliżaniem cierpień oraz
katastrof polskich dziejów nie może być odczytywana jako efektowna
gra, zderzenie wzniosłego ducha z przyziemną materią to nie
koncept literacki, jakich wiele, a konfrontacje przysposobionej do
porządkowania myśli - z niepokojącymi snami, transem i ciemnym
majaczeniem w wierszach Dakowicza pośrednio wyrażają diagnozy
świadomości historycznej Polaków, a także dostarczają dowodów
na to, że historia się nie skończyła.
Powroty
zdarzeń, dziejowe déja vu, czas kolisty poetyckich opowieści,
swoista geografia granic, podziałów, wykluczeń, arytmia życia
zbiorowego niszczonego przez cykliczne najazdy, także zejścia do
krainy umarłych stają się szczególną lekcją dla ludzi z XXI
wieku. W utworach z omawianego zbioru na pół magicznie działa
drastyczność przedstawień, śmiałość wizji i myśli, odwaga
poruszania tematów pozornie niemodnych. I co znamienne, nie
znajdziemy w tych wierszach publicystycznych perswazji,
deklaratywności, recytowania prawd gotowych czy poetyckiej
lamentacji, bowiem Dakowicz znakomicie posługuje się ironią,
dystansem, zaskoczeniem, gorzką zabawą stereotypami i znakami,
zmianami stylów oraz gatunków literackich.
Błoto,
rozpad, gnicie, pobojowiska, krwawe bajora zamieszkują wyobraźnię
Dakowicza, ale te obsesyjne obrazy znajdują dopełnienie w zmysłowym
odbiorze świata, w wielkiej uważności, jaką poeta obdarza
wrażenia i przedmioty. W dywagacje o dziejach wkradają się
mikrohistorie, małe epizody codzienne, poetyckie opowieści o
mostach, zegarach, dachach. Poeta podejmuje kwestie degradacji
języka, nijaczenia słowa, wyczerpywania się znaczeń i,
opowiadając na ten dopust bylejakości, obdarza czytelnika
świadczącym o doskonałym słuchu i wyrafinowanej kulturze
literackiej ponowieniami, bo przecież nie pastiszami, poematu
dygresyjnego, ody, trenu czy listu, które w zaproponowanym
uszeregowaniu dążą ku poematowej całości.
W
wierszach Dakowicza ważne są pomysły lingwistyczne, brzmienia,
rytmy, echa, „cytaty-cykady”, centony, kompozycje samoistne
złożone z tekstów kultury. Mówiący wiedzie dialog z artystami
przeszłości, sięga do mniej znanych źródeł staropolskich,
rozmawia z Mickiewiczem, Słowackim, Antonim Malczewskim, Norwidem,
włącza w martyrologium wieku dwudziestego tragiczne biografie
Schulza oraz Jasieńskiego. Rozważa relacje między literaturą a
cierpieniem, między historią a bólem jednostek i pokoleń. W
nowoczesnej poezji powraca paradygmat romantyczny. Filologia oraz
metaforycznie pojmowana teoria wiersza staje się hermeneutyką
polskiego losu.
[źródło: "Topos" 2014, nr 5]
Wojciech Ligęza - historyk literatury, krytyk, eseista, felietonista, wiceprezes oddziału Stowarzyszenia Pisarzy Polskich w Krakowie, profesor tytularny na Wydziale Polonistyki UJ; zajmuje się głównie poezją polską XX wieku oraz literaturą emigracyjną. Opublikował książki Jerozolima i Babilon.Miasta poetów emigracyjnych (Wydawnictwo "Baran i Suszczyński", Kraków 1998), Jaśniejsze strony katastrofy. Szkice o twórczości poetów emigracyjnych (TAiWPN "Universitas", Kraków 2001), Świat a stanie korekty. O poezji Wisławy Szymborskiej (Wydawnictwo Literackie, Kraków 2002).
Pełny biogram TUTAJ.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz